نگاهی به کابین شلوغ مدل جدید لکسوس GS F
به‌تازگی، لکسوس نسخه‌ی ۱۰ سالگی GS F را رونمایی کرده که انبوه دکمه‌ها و کلیدهای داخل کابین باعث پیچیدگی‌هایی در استفاده از آن شده است.نسخه‌ی ۱۰ سالگی لکسوس GS F را شاید بتوان یکی از محصولات چشمگیر لکسوس، خودروساز ژاپنی زیرمجموعه تویوتا دانست؛ خودرویی که ازنظر سیستم محرکه و شاسی در سطح رضایت‌بخشی قرار دارد و خیلی از افراد انتظار بسیاری از آن دارند. بااین‌حال، شاید نتوان با رانندگی روزانه به تمام قابلیت‌های فراوان این خودرو لوکس پی برد. درحقیقت، برخی افراد امیدوارند از رانندگی با لکسوس GS F کاملا لذت ببرند؛ ولی متأسفانه این‌طور نیست یا حداقل می‌توان گفت کاملا نمی‌توان از آن لذت بردکابین لکسوس GS F مکانی دوست‌داشتنی برای گذراندن وقت است. صندلی‌ها فوق‌العاده راحت هستند و از باکیفیت‌ترین مواد برای ساخت تجهیزات داخلی استفاده شده است. پشت فرمان این خودرو نیز بسیار عالی است و لذت فراوانی برای راننده به‌همراه می‌آورد. بااین‌حال، دکمه‌های زیادی در داخل کابین وجود دارد که کارکردن با آن‌ها و فهمیدن تمام قابلیت‌های خودرو را دشوار می‌کند. درحقیقت، احتمالا برای نوشتن رساله‌ی دکتری زمان کمتری صرف خواهید کرد تا اینکه بخواهید عملکرد تمام کلیدها و سوئیچ‌های داخل لکسوس GS F را درک کنید!به‌محض نشستن روی صندلی راننده، فورا به‌دلیل پیچیدگی و تعداد درخورتوجه کلیدها سردرگم می‌شوید. راننده در ابتدا با حداقل ۱۷ دکمه در فرمان مواجه خواهد شد که برخی از آن‌ها به‌نظر می‌رسد دقیقا کار یکسانی انجام می‌دهند. به‌عنوان مثال، با فشردن دکمه‌های سمت چپ غربیلک فرمان، راننده می‌تواند آهنگ‌های صوتی را تغییر دهد. اگر این فرایند را برای دکمه‌های سمت راست نیز تکرار کند، بازهم همان کار را انجام می‌دهند. همچنین، بیش از ۱۲ عدد کلید دیگر روی در سمت راننده تا سمت راست ستون فرمان قرار دارند که راننده می‌تواند با آن‌ها صفحه‌نمایش HUD و مسافت‌سنج را فعال کندسپس، نوبت داشبورد و کنسول مرکزی می‌رسد. پنل کنترل آب‌وهوا لکسوس GS F کلیدهای بیشتری دارد و نکته‌ی عجیب اینکه دکمه‌‌ی خاصی برای خاموش‌کردن سیستم تهویه مطبوع وجود ندارد. همچنین در کنسول مرکزی، ماوس مخصوص لکسوس یافت می‌شود که راننده می‌تواند از آن برای مدیریت سیستم سرگرمی و اطلاعاتی استفاده کند. برای انتخاب چیزی روی صفحه‌نمایش، کافی است ماوس را فشار دهید. علاوه‌براین، دو دکمه‌ی اختصاصی Enter با فاصله‌ی چند میلی‌متری از ماوس وجود دارند که همان کار را انجام می‌دهند. دکمه‌های اضافی چه کار ویژه‌ای انجام می‌دهند و چرا طراحی آن‌ها این‌قدر شلوغ است؟ چه کسی می‌داند، شاید مهندسان طراح داخلی لکسوس ایده‌ی خاصی داشته‌اندسیل دکمه‌های داخل کابین به این راحتی تمام نمی‌شود. دقیقا پشت اهرم تعویض دنده، دکمه‌ای چرخشی برای تنظیم محیط خودرو قرار گرفته و پشت آن دو کلید اضافی وجود دارد. درصورتی‌که این تعداد کلید برای گیج‌کردن مغز راننده و سرنشینان کافی نباشد
لکسوس در نهایت قیمت نسخه GS F را که در آغاز سال پیش به طور رسمی معرفی کرده بود، اعلام کرد که در ادامه دقیق‌تر به جزییات آن خواهیم پرداخت.
این خودروساز ژاپنی یعنی لکسوس، اعلام کرده که برای نسخه 2016 لکسوس GS F که در ماه دسامبر سال جاری، یعنی آخرین ماه میلادی وارد نمایندگی‌ها می‌شود، در صورت سفارشی سازی، این هزینه‌ها بیشتر هم خواهد شد. و ممکن است در فروش آن تاثیر داشته باشد، ولی از آنجایی که بر روی این اتومبیل از یک پیشرانه 5 لیتری هشت سیلندر V شکل تنفس طبیعی استفاده شده است، رقیبانی همچون بی ام و M5 و مرسدس بنز E63 AMG و همچنین آئودی RS7 در لیست رقیبان این خودرو از لحاظ حجم موتوری قرار می‌گیرند، ولی این سه مدلی که به آن‌ها اشاره داشتیم، به یک پیشرانه تقریبا هم حجم، ولی مزین شده به توربوشارژر مجهز شده‌اند که به برتیب برای بی ام و M5 برچسب   ، ولی با حجم موتوری تقریبا یکسان دارند. البته یادآور شویم که این سه اتومبیلی که گفتیم از لحاظ حجم موتور با لکسوس برابر هستند و ممکن است قیمت تمام شده آن‌ها به خاطر قطعات و آپشن‌هایی باشد که بر روی آن نصب شده است.
در آخر هم جا دارد بگوییم که لکسوس GS F همچون برادر خود یعنی RC F، به یک پیشرانه 5 لیتری هشت سیلندر تنفس طبیعی مجهز شده که حداکثر قدرتی 467 اسب بخاری تولید کرده و می‌تواند شتابی 0 تا 96 کیلومتر بر ساعتی حدودا 4.5 ثانیه‌ای به ثبت برساند.

از لحاظ تجهیزات ایمنی، لکسس GS F مدل ۲۰۱۶ به صورت استاندارد با سیستم ایمنی Lexus Safety System + همراه است که برای جلوگیری از برخوردها در سرعت‌ها و شرایط مختلف، بسیار مفید است. این پکیج به صورت یکپارچه با تکنولوژی‌های هوشمند ایمنی شامل سیستم پیش‌برخورد (PCS)، هشدار انحراف از خطوط (LDA)، نوربالای اتوماتیک (AHB) و کروز کنترل دینامیک راداری (DRCC) همراه است.

ب ام و M3، مرسدس AMG C63 S و لکسوس GS F؛ بهترین سدان اسپرت و لوکس جهان چیست؟
در این مقاله با جدال سه خودروی سدان اسپرت از شرکت‌ها معتبر تولید کنندگان خودروهای لوکس آشنا خواهید شد. در این مقایسه که در استرالیا انجام می شود با این سه خودرو در شرایط گوناگون رانندگی شده است و عمکردهای آنها توسط کارشناسان خودرو مورد ارزیابی قرار گرفته است.
زیتونوقتی که بخواهید یک سدان اسپرت توانمند بخرید با مجموعه‌ای از انتخاب‌ها روبرو خواهید بود که بطور گیج‌کننده‌ای وسیع هستند. این خودروها معمولا نسخه‌ی کوپه نیز دارند که قیمت بالاتری نسبت به نسخه‌ی سدان دارند. امروز ما قصد داریم روی محصولاتی تمرکز کنیم که قیمت بالاتری دارند و از کشورهای آلمان و ژاپن هستند.

خودروی اول مرسدس بنز AMG C63 S و خودروی دوم ب‌ام‌و M3 است. آئودی RS4 واگن نیز یکی از گزینه‌های مناسب برای شرکت در این مقایسه بود اما چون این خودرو دیگر تولید نمی‌شود در نتیجه با لکسوس GS F جایگزین شد. این خودرو از لحاظ اندازه در کلاس بالاتری قرار دارد اما از لحاظ قیمت با دو خودروی آلمانی دیگر قابل مقایسه و در یک بازه است. اگر لکسوس هنوز هم مدل IS F را در سبد محصولات خود داشت احتمالا انتخاب منطقی‌تری می‌بود.
در این مقایسه، از آخرین نسخه‌ی ب‌ام‌و M3 یعنی مدل “M3 competition pack” استفاده شده است که با رنگ زیبای آبی یاس مارینا همراه شده است.

دو خودروی آلمانی قبلا پیش از این به صورت تنفس طبیعی تولید می‌شدند اما در مدل‌ها‌ی جدید به توربوشارژ مجهز هستند اما لکسوس به یک پیشرانه تنفس طبیعی ۵ لیتری V-8 که توسط شرکت یاماها طراحی شده مجهز است و به همین دلیل نسبت به خودروهای آلمانی گشتاور کمتری دارد.
دارای پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری با توربوشارژر دوقلو و توان ۴۴۵ اسب بخار است. پیشرانه‌ی بنز بطور قابل ملاحظه‌ای قوی‌تر است؛ نمونه‌ی V8 با حجم ۴ لیتر و توربوشارژر دوقلو که قدرت فوق العاده ۵۰۳ اسب بخار و گشتاور عظیم ۷۰۰ نیوتن متر را تولید می‌کند.

GS F نیز داری پیشرانه‌ی ۵ لیتری دو میل سوپاپه V-8 است که ۴۷۱ اسب بخار قدرت دارد و ۵۳۰ نیوتن متر گشتاور به چرخ‌ها انتقال می‌دهد.
تست با گردش شهری، برای بررسی میزان مصرف سوخت شروع شد. باک خودروها کاملا پر و تنظیمات خودروها ریست شدند و در حالت اقتصادی قرار گرفتند. مسیر تعیین شده، حرکت از داخل شهر، استفاده از یک بزرگراه و دوباره ورود به شهر و توقف در مکان از پیش تعیین شده است.

نتایج غافلگیر کننده بود مرسدس بنز کمترین مصرف سوخت را داشت و پس از آن ب‌ام‌و با مصرفی حدود ۲۳ درصد بیشتر نسبت به بنز و سرانجام لکسوس با مصرفی ۸۴ درصد بیشتر از بنز در جایگاه سوم قرار می‌گیرد. گزارشات رسمی هر سه شرکت برای مصرف خودروها بصورت زیر است؛ C63 برابر با ۸.۶ لیتر برای هر ۱۰۰ کیلومتر، M3 نزدیک به ۸.۸ لیتر برای هر ۱۰۰ کیلومتر و لکسوس ۱۱.۳ لیتر برای هر ۱۰۰ کیلومتر. اما اگر بخواهید واقع بینانه بنگرید مصرف این خودروها بیشتر از این اعداد است
از نمای بیرون هر سه خودرو طراحی خشنی دارند که باعث می‌شود توجه اطرافیان را به خود جلب کنند. لکسوس با طراحی زاویه‌دار خود جسورتر به نظر می‌رسد. بخش جلوی این خودرو به دلیل استفاده‌ی گسترده از فیبرکربن یکی از گران قیمت‌ترین بخش‌های آن است.
بقیه قسمت‌های GS F به خوبی مورد دلخواه سلیقه‌ی اکثر کاربران است. اما چرخ‌های ۱۹ اینچی آن کمی کوچک احساس می‌شود و شما مجبور هستید کالیپرهای ترمز نارجی رنگ را انتخاب کنید که کمی عجیب است.

تزئینات داخلی خودرو واقعا زیبا است و از آن لذت خواهید برد. لمس چرم‌های سرخ صندلی‌ها احساس فوق العاده‌ای دارد و یک نمایشگر بزرگ ۱۲.۳ اینچی با ارگونومی مناسب در این خودرو تعبیه شده است. صندلی‌های عقب کاملا جادار هستند و به خوبی دو فرد بالغ را در خود جای می‌دهند اما قصد کنید صندلی کودک را در عقب خودرو قرار دهید، متوجه می‌شوید که نقاط اتصال موجود در خودرو زیر چرم‌ها قرار گرفته‌اند!

بزرگترین شکایتی که می‌توان از فضای داخلی GS F کرد، همانند سایر خودروهای لکسوس، سیستم سرگرمی این خودرو بی‌فایده‌ترین نمونه‌ی موجود در جهان است. می‌توان در یک مقاله جداگانه گفت که چرا این سیستم بد است و این که چگونه می‌توان آن را به راحتی بهبود بخشید. اما به طور خلاصه سیستم سرگرمی و اطلاعاتی لکسوس بین رقبای آلمانی خود بدترین است.

در واقع مدل‌های پرفروش شرکت‌هایی مانند هیوندای تکنولوژی‌های بهتری را ارائه می‌کنند.

مرسدس بنز AMG C63 S جذابیت ظاهری نسل قبلی خود را ندارد. C63 جدید بسیار طراحی محافظ کارانه‌ایی دارد و اصلا خشونت ندارد. البته این ممکن است نکته‌ی مثبتی باشد و بیشتر به سلیقه کاربر ارتباط پیدا می‌کند؛ اما شاید بنز می‌توانست بهتر عمل کند.

کابین این کلاس C بخش مورد علاقه‌ی اکثر کارشناسان خودرو است که ترکیبی از زیبایی و سادگی است. در طراحی داخلی از مواد عالی در بهترین جای ممکن استفاده شده است و طراحی شکسته نیز باعث شده که در این کابین خسته نشوید و تجربه‌ی لذت بخشی را داشته باشید. صندلی‌های جلو و عقب راحت و جادار هستند و برای حضور چهار فرد بالغ در خودرو فضای مناسبی ایجاد شده است.
سیستم سرگرمی در این خودرو آخرین نسخه سیستم سرگرمی مرسدس بنز نیست؛ بنابراین از اپل کاریلی پشتیبانی نمی‌کند. در حالی که ارزان‌ترین سری بنز، یعنی سری A هم به این قابلیت مجهز است و امیدواریم که مرسدس بنز این کمبود را هرچه زودتر جبران کند.
خشن‌ترین خودرو در این مقایسه، ب‌ام‌و M3 است. رینگ‌های ۲۰ اینچی این خودرو ابتدا زشت به نظر می‌رسد اما بعد از ۳۰ دقیقه احساس خواهید کرد که یکی از زیباترین بخش‌های خودرو هستند و به زودی عاشق آن‌ها می‌شوید. این رینگ‌ها در عقب قطور هستند (۲۸۵ میلیمتر) و در چرخ‌های جلو ایده‌آل هستند (۲۶۵ میلیمتر). رینگ‌های ب‌ام‌و از دو خودروی دیگر یک اینچ بزرگ‌تر و همینطور پهن‌تر هستند (265/245 در مرسدس بنز و 275/255 میلیمتر در لکسوس). M3 در جاده کمترین مشکلی ندارد و سپرهای پر زرق و برق و اگروزهای چهارتایی فوق‌العاده‌ی آن، بر زیبایی خودرو افزوده است و از هر زاویه‌ایی عالی به نظر می‌رسد.