هایلوکس، نامی است از سال 1968 به لیست محصولات تویوتا اضافه شد. وانتی که هر نسل آن مصداق بارز کیفیت و اطمینان است. این وانت در تمام حیات خود به جز در آمریکای شمالی با نام هایلوکس شناخته می شده. هایلوکس در فروش آنقدر موفق عمل کرد که در سال 1984 تویوتا یک اس یو وی بر اساس هایلوکس را با نام Trekkerعرضه کرد و امروزه تبدیل به نام 4Runner شده است. بعد ها در سال 1995 تویوتا مدل تاکوما را جایگزین هایلوکس در بازار آمریکای شمالی کرد. هایلوکس آنقدر خودروی قابل اطمینان و کاآمدی است که تقریبا در هر میدان جنگی در جهان حضور دارد، محبوبیت گسترده ی هایلوکس چه در بین ارتش ها و چه در بین گروه های شورشی و تروریست سبب شده تا برخی تحلیلگران هایلوکس را معادل خودرویی AK-47 کلاشنیکف بدانند.
هم اکنون و در سال 2015 تویوتا هایلوکس در تمام بازار های جهانی به جز ژاپن؛ هند، آمریکای شمالی و کره قابل خریداری است. در این مطلب قصد داریم تا به جزئیات فنی نسل هشتم هایلوکس که به تازگی در ایران هم عرضه می شود ببردازیم.

طراحی

تقریبا تمامی نسل های هایلوکس معمولا دارای طرح های محافظه کارانه بودند اما در نسل هشتم تویوتا سنت شکنی کرده و هایلوکس را با زبان طراحی Sharp که در کرولای جدید هم به کار رفته عرضه کرد. در زمینه‌ی ابعاد، نسل هشتم دارای پهنای بیشتر ولی ارتفاع کمتری نسبت به نسل هفتم است. بزرگترین تغییر را باید در نمای جلو دانست، جایی که چراغ های اخموی و بزرگ کاملا جلب توجه می کنند. در نمونه های اروپایی چراغ های روشنایی در روز هم از نوع LED وجود دارد که نمای جلوی هایلوکس را زیباتر هم می کنند اما متاسفانه در مدل های عرضه شده در بازار ایران موجود نیستند. استفاده از قطعات کرومی به خصوص در جلوپنجره باعث شده تا هایلوکس کمی بالاتر از کلاس خود نشان دهد. نوار های کرومی جلوپنجره هم سه عدد نوار ضخیم هستند وطرح آنها با سایر مدل های روز تویوتا همخوانی دارد.

در نمای جانبی اصلی ترین تغییر افزایش برآمدگی گلگیر ها است که در مدل قبلی تنها از فلاپ های کوچکی معروف به بچه گلگیر استفاده شده بود ولی در مدل جدید گلگیر کاملا پف کرده و ابعاد بزرگتری یافته است. این طراحی نسبت به قبل بسیار زیبا تر و جذابتر به نظر میرسد. تغییر دیگر در نمای جانبی که چندان محسوس نیست در شیشه ی در های عقب است که در نسل قبل بصورت یک تکه بود اما در نسل جدید دو تکه است.
در قسمت عقب هم با توجه به این که با یک وانت طرفیم نباید انتظار طرح خیلی خاصی راداشت و تغییرات جزئی در چراغ ها مشاهده می شود. هر چند طرح سپر عقب کاملا جدید است.
در داخل کابین هایلوکس نه تنها شاهد تغییر بزرگی هستیم بلکه این طرح بسیار زیبا و خوب هم از آب درآمده است. در داشبورد از دو رنگ قرمز و مشکی استفاده شده است و این تضاد رنگ ها ظاهر اسپرت و جذابی به آن بخشیده است. طراحی کلی داشبورد از طرح های روز تویوتا پیروی می کند و چیزی که در داشبورد هایلوکس بسیار جلب توجه می کند مانیتور آن است، این مانیتور به دوربین دید عقب متصل بوده و طراحی آن نیز بیشتر شبیه یک تبلت است. سیستم تهویه ی هایلوکس در پایین این مانیتور قرار دارد و از نوع اتوماتیک بوده که در سمت چپ آن هم سلکتور ترنسفر کیس به چشم می خورد. فرمان جدید هم با به صورت سه شاخه بوده و هم دارای طراحی زیبایی است و هم ضخامت خوبی دارد.روی فرمان کلید هایی برای کنترل سیستم صوتی و تلفن همراه وجود دارد. تنها نکته ی منفی عدم استفاده از چرم در فرمان است و شاید بهتر بود با این قیمت بالا از فرمان پلاستیکی استفاده نمی شد.

نشان دهنده ها هم از آن حالت ساده ی قبلی خارج شده و طراحی آنها بروز شده است. یک نمایشگر TFT رنگی هم در بین نشاندهنده ها وجود دارد که اطلاعاتی را به راننده نشان می دهد.
مورد دیگر در داخل کابین روکش قرمز رنگ پارچه ای صندلی ها است که در کنار ظاهر زیبا کیفیت بسیار بسیار خوبی دارد. فضای کابین نیز مناسب بوده و برای رفاه سرنشینان عقب یک زیر دستی با دو جالیوانی تعبیه شده است.